Per direct bundelen muziekproductiebedrijf White Villa International en platenlabel Cornelis Music de krachten onder de naam: MAIN Music.
Door het samenbrengen van de kennis, de ervaring en de talenten die bij White Villa International en Cornelis Music aanwezig zijn, ontstaat de structuur van een major platenmaatschappij, die onafhankelijk opereert. De naam MAIN Music brengt dan ook MAjor en INdependent samen. John Dirne, Robby Langendorff en Bob Vos staan met hun team klaar om een impactvolle operatie te starten die het uitbrengen van zowel nationaal als internationaal product naar een hoger plan zal tillen.
Missie
Het social media-tijdperk en de coronapandemie hebben een hervorming van de muziekindustrie afgedwongen. MAIN Music is vastberaden om hierin een prominente rol aan te nemen. Door de ontwikkelingen op het internet is het contentconsumptiegedrag van de fans veranderd en daarmee ook de opbouw van een artiestencarrière in zijn geheel. Hierdoor is naast meer muziek ook veel meer ondersteunende content nodig. Maar hoe pak je dat aan als er door de pandemie geen optredens zijn en hierdoor alle verdienmodellen onder druk staan? MAIN Music is door de gecombineerde disciplines van White Villa International en Cornelis Music in staat zich, naast de traditionele werkwijze, te onderscheiden op het gebied van de implementatie van data-analyse, social media marketing en de hoogwaardige contentcreatiekracht van White Villa International, en dat alles onder zakelijk verantwoorde en transparante omstandigheden. Het nieuwe onderkomen van het bedrijf speelt daarbij een cruciale rol.
Kennis, ervaring en passie laten optellen
Het team, waarvan John Dirne, Robby Langendorff en Bob Vos de directie vormen, brengt gecombineerd ruim 80 jaar aan ervaring op het hoogste niveau in de muziek- en entertainmentindustrie met zich mee. Zo produceren John Dirne en zijn team al jaren voor internationale sterren waaronder Tiësto, Nicky Romero, Black Eyed Peas en Madonna, maar ook nationaal voor onder anderen René Froger, Gerard Joling, Frank van Etten en Toppers in Concert. Robby Langendorff en Bob Vos zijn met het label Cornelis Music reeds verantwoordelijk voor grote successen, zoals Beste Zangers, OG3NE en John West. Een van de mooiste overeenkomsten binnen het team van MAIN Music is de pure passie voor muziek en, ondanks de verstreken jaren, het gevoel dat ze nog als jonge honden willen strijden voor succes.
Carrières (door)ontwikkelen
MAIN Music zal de overkoepelende organisatie zijn voor de bestaande labels van White Villa International (o.a. Toekomst Music, Freeway Recordings en Goud Music) en Cornelis Music (o.a. Cornelis Music, Redline Music en Smaragd Music). Daarnaast is er sprake van een ruim opgezette talentpool. Deze zal fungeren als de ultieme voelspriet voor nieuw talent binnen meerdere genres. Op deze manier wil MAIN Music een beslissende rol spelen bij het (door)ontwikkelen van carrières van zowel beginnende als gevestigde artiesten.
Creatief broednest
Over enkele maanden trekt MAIN Music in bij het multifunctionele complex van White Villa International in Hoofddorp. Hier wordt op dit moment gebouwd aan onder meer tien hypermoderne muziekstudio’s, een inpandig multimediapodium en ruimten om bijvoorbeeld videoclips, live-sessies of social media content op te nemen. Zo ontstaat een one-stop shop voor artiesten. Zij worden desgewenst in alles ontzorgd: A&R, songwriting en publishing, opname en productie, release, contentcreatie, promotie, marketing, sales, distributie en digitale exploitatie.
MAIN Music neemt een prominente, onafhankelijke en ‘toekomstbestendige’ positie in waar artiesten op kunnen bouwen!
Nieuwe single Hansen Tomas is ‘De Bom’
“[…] In mijn muziek kan ik mijn gevoelens uiten, ik kan er mijn leven in kwijt. Dat maakt mij zielsgelukkig, ik zou niets anders willen doen”.
12 jaar na het succes van ‘1001 gedachten’ is Hansen Tomas terug als nooit tevoren. Zorgelozer en blijer en voor 100% gefocust op muziek, genieten dus. Het afgelopen jaar is hij actief geweest met het schrijven en componeren voor o.a. Tino Martin, wat hij onlangs bekroond werd met een gouden plaat. Maar, Hansen Tomas is niet alleen voor anderen druk in de weer geweest. Ook voor zijn eigen muziek is de tijd weer rijp.
Zijn carrière begon al op jonge leeftijd. Muziek kreeg hij er met de paplepel ingegoten: in het gezin van Hansen Tomas had iedereen een aandeel in muzikaliteit. De professionele carrière van Hansen kreeg een enorme boost na zijn hit ‘1001 gedachten’. Hij werkte samen met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Als 19-jarige was hij beste maatjes met Giel Beelen en zat hij aan tafel bij DWDD.
Maar de roem en alles wat daarmee samenhangt eiste ook zijn tol. Hansen Tomas sloeg een andere kant op, ging overal in mee en gleed af. Muziek maken bleef hij onverminderd doen, maar op een lager pitje. Hij ging andere dingen doen, ging produceren, leerde de opnamekant van het vak, maakte commercials. Hansen Tomas werd vader en volwassen.
Nu, gesterkt met een label en een nieuw management is het alsof hij nooit is weggeweest en wil hij weer doorbreken met zijn kenmerkende sound: Popmuziek met een R&B-randje – en een Nederlandse tekst. Zijn nieuwe single ‘De Bom’ is 100% Hansen, precies zoals hij het zou willen. Als allround muzikale manus van alles - zingen, produceren, bespeelt meerdere instrumenten- heeft hij het zelf geschreven en geproduceerd.
“Soms bereik je in een relatie het punt dat het niet meer vanzelf gaat en je langs elkaar heen leeft... De meeste mensen kiezen er dan voor om er mee te stoppen. Deze song gaat over dat moment en dat je je afvraagt of je nog 1x alles ervoor over hebt om ervoor te vechten of dat je alles weggooit.”
Hansen Tomas deelt zijn ervaringen in de industrie tegenwoordig met jong talent in de muziekscene. Samen met zijn management ontwikkelde hij een programma waarmee hij langs popscholen, muziek- en DJ -opleidingen zal touren.
“Blijf bij jezelf is wat ik in die 10 jaar geleerd heb, maar vertrouw zakelijk gezien iemand die echt het beste met jou voor heeft. Zodat je daar samen mee kan optrekken. Iemand die zijn (artiestenmanagement)vak gewoon goed verstaat. Betrouwbaar is. Dat helpt je enorm”.
Hij droomt nog van dat volle stadion, een spot op hem achter de piano, iedereen die luidkeels meezingt, kippenvel! En een duet met Willem - Willy - De Bruin van The Opposites, dat zou pas vet zijn. Een artiest die zichzelf is, niet omkijkt in wrok, geleerd heeft van zijn fouten en gepassioneerd bezig is met zijn muziek.
Zijn nieuwe single ‘De Bom’ komt 19 februari 2021 uit.
12 jaar na het succes van ‘1001 gedachten’ is Hansen Tomas terug als nooit tevoren. Zorgelozer en blijer en voor 100% gefocust op muziek, genieten dus. Het afgelopen jaar is hij actief geweest met het schrijven en componeren voor o.a. Tino Martin, wat hij onlangs bekroond werd met een gouden plaat. Maar, Hansen Tomas is niet alleen voor anderen druk in de weer geweest. Ook voor zijn eigen muziek is de tijd weer rijp.
Zijn carrière begon al op jonge leeftijd. Muziek kreeg hij er met de paplepel ingegoten: in het gezin van Hansen Tomas had iedereen een aandeel in muzikaliteit. De professionele carrière van Hansen kreeg een enorme boost na zijn hit ‘1001 gedachten’. Hij werkte samen met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Als 19-jarige was hij beste maatjes met Giel Beelen en zat hij aan tafel bij DWDD.
Maar de roem en alles wat daarmee samenhangt eiste ook zijn tol. Hansen Tomas sloeg een andere kant op, ging overal in mee en gleed af. Muziek maken bleef hij onverminderd doen, maar op een lager pitje. Hij ging andere dingen doen, ging produceren, leerde de opnamekant van het vak, maakte commercials. Hansen Tomas werd vader en volwassen.
Nu, gesterkt met een label en een nieuw management is het alsof hij nooit is weggeweest en wil hij weer doorbreken met zijn kenmerkende sound: Popmuziek met een R&B-randje – en een Nederlandse tekst. Zijn nieuwe single ‘De Bom’ is 100% Hansen, precies zoals hij het zou willen. Als allround muzikale manus van alles - zingen, produceren, bespeelt meerdere instrumenten- heeft hij het zelf geschreven en geproduceerd.
“Soms bereik je in een relatie het punt dat het niet meer vanzelf gaat en je langs elkaar heen leeft... De meeste mensen kiezen er dan voor om er mee te stoppen. Deze song gaat over dat moment en dat je je afvraagt of je nog 1x alles ervoor over hebt om ervoor te vechten of dat je alles weggooit.”
Hansen Tomas deelt zijn ervaringen in de industrie tegenwoordig met jong talent in de muziekscene. Samen met zijn management ontwikkelde hij een programma waarmee hij langs popscholen, muziek- en DJ -opleidingen zal touren.
“Blijf bij jezelf is wat ik in die 10 jaar geleerd heb, maar vertrouw zakelijk gezien iemand die echt het beste met jou voor heeft. Zodat je daar samen mee kan optrekken. Iemand die zijn (artiestenmanagement)vak gewoon goed verstaat. Betrouwbaar is. Dat helpt je enorm”.
Hij droomt nog van dat volle stadion, een spot op hem achter de piano, iedereen die luidkeels meezingt, kippenvel! En een duet met Willem - Willy - De Bruin van The Opposites, dat zou pas vet zijn. Een artiest die zichzelf is, niet omkijkt in wrok, geleerd heeft van zijn fouten en gepassioneerd bezig is met zijn muziek.
Zijn nieuwe single ‘De Bom’ komt 19 februari 2021 uit.
Patricia van Haastrecht brengt single Fallin’ Again nu beschikbaar
Zangeres Patricia van Haastrecht, onder meer bekend van The Voice of Holland, bracht op 25 september Fallin’ Again uit, haar tweede single op het platenlabel Redline Music.
Voor Patricia is het nummer op haar lijf geschreven, vertelt ze: “Fallin’ Again gaat over iemand echt toelaten in je leven. Met al je mooie en lelijke kanten en op de meest kwetsbare momenten. Voor mij heel persoonlijk, want ik voelde mij vroeger eenzaam en duwde bewust iedereen weg als ik in een slechte vibe zat. En áls ik dan uiteindelijk iemand toelaat die er voor me wil zijn, denk ik soms nog steeds: weet je het echt zeker? This is all you get, ik ben niet perfect…”
Fallin’ Again is een mooie, romantische ballad, waar Patricia’s krachtige stem perfect op uitkomt. Voor het nummer werkte ze met Kira Dekker en Oliver Rosa, het ontstond tijdens een schrijfsessie. “Binnen een half uur hadden we een eerste opzet en ik was er meteen blij mee”, zegt Patricia.
De zangeres gooide hoge ogen in The voice of Holland: haar blind audition met het nummer Rise Up trok 8,3 miljoen views en ze schopte het uiteindelijk tot de tweede plaats. Tegelijk speelde ze als understudy van de hoofdrol in de musical MAMMA MIA!, maar verliet de musical om zich op haar eigen muziek te richten. Met succes: ze speelde voor een uitverkochte Ronda-zaal in TivoliVredenburg en deed een eigen clubtour, Whatever. Vanaf november is zij de nieuwe zangeres op de tournee van Top 2000 Live, waarmee ze 22 theatershows geeft en grote hits ten gehore brengt uit de bekende eindejaarslijst.
Voor meer info en interview aanvragen: https://www.patriciavanhaastrecht.nl
Voor Patricia is het nummer op haar lijf geschreven, vertelt ze: “Fallin’ Again gaat over iemand echt toelaten in je leven. Met al je mooie en lelijke kanten en op de meest kwetsbare momenten. Voor mij heel persoonlijk, want ik voelde mij vroeger eenzaam en duwde bewust iedereen weg als ik in een slechte vibe zat. En áls ik dan uiteindelijk iemand toelaat die er voor me wil zijn, denk ik soms nog steeds: weet je het echt zeker? This is all you get, ik ben niet perfect…”
Fallin’ Again is een mooie, romantische ballad, waar Patricia’s krachtige stem perfect op uitkomt. Voor het nummer werkte ze met Kira Dekker en Oliver Rosa, het ontstond tijdens een schrijfsessie. “Binnen een half uur hadden we een eerste opzet en ik was er meteen blij mee”, zegt Patricia.
De zangeres gooide hoge ogen in The voice of Holland: haar blind audition met het nummer Rise Up trok 8,3 miljoen views en ze schopte het uiteindelijk tot de tweede plaats. Tegelijk speelde ze als understudy van de hoofdrol in de musical MAMMA MIA!, maar verliet de musical om zich op haar eigen muziek te richten. Met succes: ze speelde voor een uitverkochte Ronda-zaal in TivoliVredenburg en deed een eigen clubtour, Whatever. Vanaf november is zij de nieuwe zangeres op de tournee van Top 2000 Live, waarmee ze 22 theatershows geeft en grote hits ten gehore brengt uit de bekende eindejaarslijst.
Voor meer info en interview aanvragen: https://www.patriciavanhaastrecht.nl
Elize Maakt Comeback bij Redline Music
Hoewel ze alweer twee jaar terug is op Nederlandse bodem, was zangeres Elize de acht jaar daarvoor uit de Nederlandse schijnwerpers verdwenen:
ze woonde én werkte in Los Angeles. Nu is ze niet alleen fysiek, maar ook muzikaal weer helemaal terug: met bergen nieuwe plannen én een single ‘Say Goodbye’ die vrijdag 28 augustus verschijnt.
De basis voor Say Goodbye werd daar in Amerika eigenlijk al gelegd, vertelt Elize.
“Toen ik net in LA woonde, had ik al eens met Erica Driscoll geschreven en een zin van toen is me altijd bijgebleven:
‘I’ll be back when the winter’s warm and the rain is nice and dry’. Die hebben we, in iets andere vorm, gebruikt voor wat uiteindelijk Say Goodbye werd.
Hoewel ze dus een aantal jaar uit ons Nederlandse blikveld verdwenen was, kent een beetje muziekliefhebber Elize en haar geschiedenis.
Nadat in 2004 haar eerste single Shake uitkwam, ging het snel. Ze werd meteen 538 Dancesmash en klom met de opvolger Automatic nog hoger de hitlijsten in. Elize scoorde met een reeks van dance-singles, maakte twee albums en was een populaire ‘gast’ (en posterkandidate!) in jongerenbladen als Hitkrant. Daarnaast fungeerde ze als presentatrice van populaire programma’s als So You Think You Can Dance en de Kids Top 20.
Maar na vijf jaar succes kwam het bericht dat elke zangprofessional vreest: Elizes stem raakte overbelast en werd haar na onderzoek door de KNO-arts verteld dat ze een aangeboren afwijking aan haar stemband had. Of ze na de benodigde operatie ooit weer zou kunnen zingen, was dus nog maar de vraag….Ze moest een lang revalidatietraject in, en vanaf absolute stemrust langzaam weer alles opbouwen.
Haar agenda werd volledig leeggemaakt, wat Elize de kans gaf om te doen wat ze al lang wilde: naar Amerika!
Eigenlijk ging ze voor drie maanden - en bleef uiteindelijk acht jaar weg.
Ook daar in de VS schreef ze liedjes met veel verschillende mensen en maakte nummers voor televisieprogramma’s.
“Er ging een wereld voor me open”, lacht Elize: “Ik wist helemaal niet dat die business bestond! Maar mijn liedjes zijn gebruikt voor bekende programma’s als Queer Eye, Dance Moms, X Factor en FOX Sports.”
Terug in Nederland in 2018 moest ze voor haar gevoel na haar lange afwezigheid, grotendeels weer opnieuw beginnen.
Van daaruit ben ik mijn carrière weer gaan opbouwen. “Ik heb een nieuwe manager gezocht en een show in elkaar gezet, met muziek, maar ook danseressen, kleding, choreografieën…..alles erop en eraan.”
Al snel bleek dat mensen haar niet waren vergeten: zo zong ze bij Radio 538 en trad ze op bij de Miss Nederland verkiezing en Gay Pride zowel in Amsterdam als op Gran Canaria. Met behulp van platenlabel Redline Music en haar nieuwe single Say Goodbye maakt ze haar nieuwe start nu compleet.
Wat ze wil doen is eigenlijk simpel: vooral zo vaak mogelijk het podium op. “Ik vind muziek maken nog steeds het leukste wat er is en hoop dat mensen wat ik maak mooi vinden. Misschien helpen mijn nummers hen door liefdesverdriet heen, of willen ze op mijn liedjes juist lekker dansen. Geweldig, want daar gaat het om: het delen van emotie, vreugde, verdriet, wat dan ook: laten we het allemaal samen beleven. Ik heb er zin in!”
Say Goodbye is vanaf 28 augustus beschikbaar op alle bekende streamingdiensten.
ze woonde én werkte in Los Angeles. Nu is ze niet alleen fysiek, maar ook muzikaal weer helemaal terug: met bergen nieuwe plannen én een single ‘Say Goodbye’ die vrijdag 28 augustus verschijnt.
De basis voor Say Goodbye werd daar in Amerika eigenlijk al gelegd, vertelt Elize.
“Toen ik net in LA woonde, had ik al eens met Erica Driscoll geschreven en een zin van toen is me altijd bijgebleven:
‘I’ll be back when the winter’s warm and the rain is nice and dry’. Die hebben we, in iets andere vorm, gebruikt voor wat uiteindelijk Say Goodbye werd.
Hoewel ze dus een aantal jaar uit ons Nederlandse blikveld verdwenen was, kent een beetje muziekliefhebber Elize en haar geschiedenis.
Nadat in 2004 haar eerste single Shake uitkwam, ging het snel. Ze werd meteen 538 Dancesmash en klom met de opvolger Automatic nog hoger de hitlijsten in. Elize scoorde met een reeks van dance-singles, maakte twee albums en was een populaire ‘gast’ (en posterkandidate!) in jongerenbladen als Hitkrant. Daarnaast fungeerde ze als presentatrice van populaire programma’s als So You Think You Can Dance en de Kids Top 20.
Maar na vijf jaar succes kwam het bericht dat elke zangprofessional vreest: Elizes stem raakte overbelast en werd haar na onderzoek door de KNO-arts verteld dat ze een aangeboren afwijking aan haar stemband had. Of ze na de benodigde operatie ooit weer zou kunnen zingen, was dus nog maar de vraag….Ze moest een lang revalidatietraject in, en vanaf absolute stemrust langzaam weer alles opbouwen.
Haar agenda werd volledig leeggemaakt, wat Elize de kans gaf om te doen wat ze al lang wilde: naar Amerika!
Eigenlijk ging ze voor drie maanden - en bleef uiteindelijk acht jaar weg.
Ook daar in de VS schreef ze liedjes met veel verschillende mensen en maakte nummers voor televisieprogramma’s.
“Er ging een wereld voor me open”, lacht Elize: “Ik wist helemaal niet dat die business bestond! Maar mijn liedjes zijn gebruikt voor bekende programma’s als Queer Eye, Dance Moms, X Factor en FOX Sports.”
Terug in Nederland in 2018 moest ze voor haar gevoel na haar lange afwezigheid, grotendeels weer opnieuw beginnen.
Van daaruit ben ik mijn carrière weer gaan opbouwen. “Ik heb een nieuwe manager gezocht en een show in elkaar gezet, met muziek, maar ook danseressen, kleding, choreografieën…..alles erop en eraan.”
Al snel bleek dat mensen haar niet waren vergeten: zo zong ze bij Radio 538 en trad ze op bij de Miss Nederland verkiezing en Gay Pride zowel in Amsterdam als op Gran Canaria. Met behulp van platenlabel Redline Music en haar nieuwe single Say Goodbye maakt ze haar nieuwe start nu compleet.
Wat ze wil doen is eigenlijk simpel: vooral zo vaak mogelijk het podium op. “Ik vind muziek maken nog steeds het leukste wat er is en hoop dat mensen wat ik maak mooi vinden. Misschien helpen mijn nummers hen door liefdesverdriet heen, of willen ze op mijn liedjes juist lekker dansen. Geweldig, want daar gaat het om: het delen van emotie, vreugde, verdriet, wat dan ook: laten we het allemaal samen beleven. Ik heb er zin in!”
Say Goodbye is vanaf 28 augustus beschikbaar op alle bekende streamingdiensten.
Shalisa – Voel
Shalisa werd in ’99 geboren in Wognum, onder de rook van het Westfriese Hoorn. Op jonge leeftijd ontwikkelde ze haar passie voor muziek die ze tot de dag van vandaag koestert.
Op haar achtste levensjaar deed ze mee met het Songfestival van Kinderen voor Kinderen en later was ze deel van Team Borsato in het eerste seizoen van The Voice Kids. Inmiddels had ze de smaak te pakken en wilde verder. Zo besloot ze aan de Babette Labeij Music Academy verder te leren. Gevolgd door de vooropleiding van het Conservatorium in 2014.
In 2015 schreef ze, met de hulp van Hansen Tomas het nummer “Million Lights” voor het Junior Songfestival. Shalisa schreef, zong en overwon de landelijke finale en met dank aan een Lovende Jury mocht ze Nederland vertegenwoordigen tijdens het Junior Eurovision Song Contest in Sofia Bulgarije.
Naast haar liefde voor muziek acteert ze sinds haar achtste levensjaar ook bij het Nederlands Kinder Theater waarna ze auditie deed bij Disney. Ze werd gekozen om de rol van singer-songwriter Nina te vertolken in de serie “Just Like Me!” Daar bleef het niet bij. Shalisa werd ook gevraagd om de stem in te spreken van de Disney Princess “Elena van Avalor” wat ze tot op de dag van vandaag nog steeds doet.
Muziek schrijven kan Shalisa wel, zo schreef ze in de opvolgende jaren muziek voor de Musical “Afgesloten” welke opgevoerd wed in Theater de Purmaryn ook bracht ze haar eerste Solo-single “Not Alone” uit in samenwerking met HollyWood Records in L.A. Eind 2019 begon Shalisa aan het Codarts met de specialisatie Songwriting. Naast dat ze nu voor artiesten zoals Ruth Jacott, Tim Douwsma en Thomas Berge schrijft, heeft ze op het Codarts ook de band leren kennen waarmee ze de komende jaren de Nederlandse podia mee zal gaan veroveren.
Op haar achtste levensjaar deed ze mee met het Songfestival van Kinderen voor Kinderen en later was ze deel van Team Borsato in het eerste seizoen van The Voice Kids. Inmiddels had ze de smaak te pakken en wilde verder. Zo besloot ze aan de Babette Labeij Music Academy verder te leren. Gevolgd door de vooropleiding van het Conservatorium in 2014.
In 2015 schreef ze, met de hulp van Hansen Tomas het nummer “Million Lights” voor het Junior Songfestival. Shalisa schreef, zong en overwon de landelijke finale en met dank aan een Lovende Jury mocht ze Nederland vertegenwoordigen tijdens het Junior Eurovision Song Contest in Sofia Bulgarije.
Naast haar liefde voor muziek acteert ze sinds haar achtste levensjaar ook bij het Nederlands Kinder Theater waarna ze auditie deed bij Disney. Ze werd gekozen om de rol van singer-songwriter Nina te vertolken in de serie “Just Like Me!” Daar bleef het niet bij. Shalisa werd ook gevraagd om de stem in te spreken van de Disney Princess “Elena van Avalor” wat ze tot op de dag van vandaag nog steeds doet.
Muziek schrijven kan Shalisa wel, zo schreef ze in de opvolgende jaren muziek voor de Musical “Afgesloten” welke opgevoerd wed in Theater de Purmaryn ook bracht ze haar eerste Solo-single “Not Alone” uit in samenwerking met HollyWood Records in L.A. Eind 2019 begon Shalisa aan het Codarts met de specialisatie Songwriting. Naast dat ze nu voor artiesten zoals Ruth Jacott, Tim Douwsma en Thomas Berge schrijft, heeft ze op het Codarts ook de band leren kennen waarmee ze de komende jaren de Nederlandse podia mee zal gaan veroveren.
Hansen Tomas – Wat Moet Ik Doen
Twaalf jaar geleden scoorde hij als 19-jarige zijn eerste hit, daarna werd het stil. Maar Hansen Tomas is terug en voor 100% gefocust op muziek. Als songschrijver en producer voor anderen, maar vooral met een nieuwe eigen single: Wat Moet Ik Doen.
Muziek was er altijd al in het leven van Hansen Tomas. Zijn ouders zongen in de kerk, zijn vader was drummer en gitarist, zijn oudere broer zat in een band en ook zijn tweelingbroertje zong. Hoewel niet met dezelfde passie als Hansen zelf; al vond hij die pas écht toen hij op zijn dertiende zijn eerste optreden deed. Tijdens het muziekexamen van zijn broer maakte hij voor 500 man zijn debuut. “Van buiten stoer, arrogant zelfs als ik erop terugkijk, maar van binnen ging ik uit m’n dak. Vanaf dat moment wist ik: dit wil ik vaker voelen.” De knop ging om: vanaf die dag maakte hij elke dag muziek. Leerde zichzelf, met een beetje hulp van zijn vader en broer, gitaar spelen en later ook piano.
Vanaf zijn 15e begon hij mee te doen aan audities, en niet de minsten: aan die van het eerste seizoen van Idols, bijvoorbeeld. “Ik heb zelfs de dvd gehaald”, lacht Hansen, “maar dan als slecht voorbeeld. Niet met je ogen dicht zingen, zei de commentaarstem, en daar kwam ik in beeld!” Bij de volgende grote auditie, die voor Popstars: The Rivals, brak zijn gebrek aan danstalent hem op. Toen hij zich inschreef voor de zoektocht naar een nieuwe internationale popgroep, strandde hij om dezelfde reden. “Op het aanmeldformulier stond dat je moest ‘dansen en/of zingen’. Ik las alleen ‘of’, ging er heen en moest onvoorbereid dansauditie doen. Dat ze niet in tranen zijn uitgebarsten van het lachen, verbaast me nu nog. Ik heb later het filmpje teruggezien en het was beschamend…”
Maar toch was het zaadje geplant. Het management bewaarde zijn nummer en belde drie jaar later, op zijn 18e verjaardag. Na nog even auditeren was het beklonken: de artiest Hansen Tomas zou Amerikaanse popmuziek gaan maken á la Gavin DeGraw en John Mayer, maar met Nederlandse teksten. Hansen tekende zijn eerste platencontract, deed mee aan writing camps en werkte met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Het resultaat was een eerste single, 1000 en 1 Gedachten, en een album, Stad & Land. Het was 2008 en Hansen werd flink gelanceerd: hij werd ‘geadopteerd’ door dj Giel Beelen en mocht optredens doen op de Uitmarkt, festivals als Paaspop en in het voorprogramma van onder meer Gerard Joling. “Ik heb voor drie man gestaan en voor 10.000 man”, zegt hij. Een tweede en derde single volgden. Die laatste, Beeld Zonder Geluid, was zelfs de aanleiding voor een trip naar Afghanistan om daar te spelen voor Nederlandse militairen, nadat het thuisfront zijn single had omarmd.
Maar toen viel het stil. Zijn tweede album verscheen pas drie jaar na het eerste en werd nergens opgepikt. Zwaar teleurgesteld draaide hij de muziek de rug toe en belandde als verkoper in een kledingwinkel. Ondanks het feit dat hij erna toch weer terecht kwam in een studio waar hij werkte aan jingles voor radiozenders (“Coen & Sander en Ruud de Wild draaien ze nog steeds”), raakte zijn leven steeds verder in een neerwaartse spiraal. Zakelijk maakte hij er een puinhoop van, zegt hij eerlijk, en ook privé liep het spaak. Maar sinds vorig jaar heeft Hansen zijn leven weer de juiste kant op kunnen draaien - en de muziek volgde. Hij begon met het geven van muziekworkshops op scholen en schreef nummers voor anderen: bekende namen als Tino Martin, John West en Wesley Klein namen zijn liedjes op en scoorden ermee.
Nu is het weer tijd om zelf op de voorgrond te treden. Een nieuwe publishing deal én een platencontract zijn getekend en de eerste nieuwe Hansen Tomas-single is daar: Wat Moet Ik Doen, een nummer over hartenpijn, maakte hij met producer Tim Boomsma. Qua sound ligt het in de lijn van waar hij in 2008 mee doorbrak. Amerikaans aandoende popmuziek met een R&B-randje - en een Nederlandse tekst. Want hoewel hij artiesten als Chris Brown en JAY-Z tot zijn invloeden rekent, zingt Hansen toch het liefst in zijn moerstaal. “Dat voelt natuurlijker. In het Engels verdwijn ik tussen de vele artiesten, terwijl ik het idee heb dat ik er in het Nederlands wél tussenuit spring en iets maak wat er nog niet was.”
Radioplaten wil hij maken, want het gevoel toen Giel Beelen destijds voor het eerst zijn single draaide, smaakt nog steeds naar meer. “Het lijkt me zó vet om ergens te rijden en in een andere auto iemand te zien die mijn liedje heeft opstaan”, geniet Hansen al bij voorbaat. Voortaan bepaalt hij alles zelf: wat hij maakt, hoe hij klinkt, wat hij draagt aan kleding. “Dit ben ik en als mensen het tof vinden: gaaf. Vroeger wilde ik beroemd worden, nu wil ik gewoon lekker muziek maken. Als songschrijver en producer voor anderen én voor mezelf. En deze keer ga ik er écht van genieten. Plannen genoeg: ik wil in het voorprogramma van elke artiest in Nederland, om maar lekker te kunnen spelen. En dan over een jaar of drie in een uitverkocht Ziggo Dome staan…? We gaan het zien.”
Het begin is er in ieder geval: 26 juni komt zijn nieuwe single ‘Wat Moet Ik Doen’ uit.
Muziek was er altijd al in het leven van Hansen Tomas. Zijn ouders zongen in de kerk, zijn vader was drummer en gitarist, zijn oudere broer zat in een band en ook zijn tweelingbroertje zong. Hoewel niet met dezelfde passie als Hansen zelf; al vond hij die pas écht toen hij op zijn dertiende zijn eerste optreden deed. Tijdens het muziekexamen van zijn broer maakte hij voor 500 man zijn debuut. “Van buiten stoer, arrogant zelfs als ik erop terugkijk, maar van binnen ging ik uit m’n dak. Vanaf dat moment wist ik: dit wil ik vaker voelen.” De knop ging om: vanaf die dag maakte hij elke dag muziek. Leerde zichzelf, met een beetje hulp van zijn vader en broer, gitaar spelen en later ook piano.
Vanaf zijn 15e begon hij mee te doen aan audities, en niet de minsten: aan die van het eerste seizoen van Idols, bijvoorbeeld. “Ik heb zelfs de dvd gehaald”, lacht Hansen, “maar dan als slecht voorbeeld. Niet met je ogen dicht zingen, zei de commentaarstem, en daar kwam ik in beeld!” Bij de volgende grote auditie, die voor Popstars: The Rivals, brak zijn gebrek aan danstalent hem op. Toen hij zich inschreef voor de zoektocht naar een nieuwe internationale popgroep, strandde hij om dezelfde reden. “Op het aanmeldformulier stond dat je moest ‘dansen en/of zingen’. Ik las alleen ‘of’, ging er heen en moest onvoorbereid dansauditie doen. Dat ze niet in tranen zijn uitgebarsten van het lachen, verbaast me nu nog. Ik heb later het filmpje teruggezien en het was beschamend…”
Maar toch was het zaadje geplant. Het management bewaarde zijn nummer en belde drie jaar later, op zijn 18e verjaardag. Na nog even auditeren was het beklonken: de artiest Hansen Tomas zou Amerikaanse popmuziek gaan maken á la Gavin DeGraw en John Mayer, maar met Nederlandse teksten. Hansen tekende zijn eerste platencontract, deed mee aan writing camps en werkte met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Het resultaat was een eerste single, 1000 en 1 Gedachten, en een album, Stad & Land. Het was 2008 en Hansen werd flink gelanceerd: hij werd ‘geadopteerd’ door dj Giel Beelen en mocht optredens doen op de Uitmarkt, festivals als Paaspop en in het voorprogramma van onder meer Gerard Joling. “Ik heb voor drie man gestaan en voor 10.000 man”, zegt hij. Een tweede en derde single volgden. Die laatste, Beeld Zonder Geluid, was zelfs de aanleiding voor een trip naar Afghanistan om daar te spelen voor Nederlandse militairen, nadat het thuisfront zijn single had omarmd.
Maar toen viel het stil. Zijn tweede album verscheen pas drie jaar na het eerste en werd nergens opgepikt. Zwaar teleurgesteld draaide hij de muziek de rug toe en belandde als verkoper in een kledingwinkel. Ondanks het feit dat hij erna toch weer terecht kwam in een studio waar hij werkte aan jingles voor radiozenders (“Coen & Sander en Ruud de Wild draaien ze nog steeds”), raakte zijn leven steeds verder in een neerwaartse spiraal. Zakelijk maakte hij er een puinhoop van, zegt hij eerlijk, en ook privé liep het spaak. Maar sinds vorig jaar heeft Hansen zijn leven weer de juiste kant op kunnen draaien - en de muziek volgde. Hij begon met het geven van muziekworkshops op scholen en schreef nummers voor anderen: bekende namen als Tino Martin, John West en Wesley Klein namen zijn liedjes op en scoorden ermee.
Nu is het weer tijd om zelf op de voorgrond te treden. Een nieuwe publishing deal én een platencontract zijn getekend en de eerste nieuwe Hansen Tomas-single is daar: Wat Moet Ik Doen, een nummer over hartenpijn, maakte hij met producer Tim Boomsma. Qua sound ligt het in de lijn van waar hij in 2008 mee doorbrak. Amerikaans aandoende popmuziek met een R&B-randje - en een Nederlandse tekst. Want hoewel hij artiesten als Chris Brown en JAY-Z tot zijn invloeden rekent, zingt Hansen toch het liefst in zijn moerstaal. “Dat voelt natuurlijker. In het Engels verdwijn ik tussen de vele artiesten, terwijl ik het idee heb dat ik er in het Nederlands wél tussenuit spring en iets maak wat er nog niet was.”
Radioplaten wil hij maken, want het gevoel toen Giel Beelen destijds voor het eerst zijn single draaide, smaakt nog steeds naar meer. “Het lijkt me zó vet om ergens te rijden en in een andere auto iemand te zien die mijn liedje heeft opstaan”, geniet Hansen al bij voorbaat. Voortaan bepaalt hij alles zelf: wat hij maakt, hoe hij klinkt, wat hij draagt aan kleding. “Dit ben ik en als mensen het tof vinden: gaaf. Vroeger wilde ik beroemd worden, nu wil ik gewoon lekker muziek maken. Als songschrijver en producer voor anderen én voor mezelf. En deze keer ga ik er écht van genieten. Plannen genoeg: ik wil in het voorprogramma van elke artiest in Nederland, om maar lekker te kunnen spelen. En dan over een jaar of drie in een uitverkocht Ziggo Dome staan…? We gaan het zien.”
Het begin is er in ieder geval: 26 juni komt zijn nieuwe single ‘Wat Moet Ik Doen’ uit.