Hij is een allround, muzikale manus van alles. Gepassioneerde muzikant. En helpt ook jong talent in hun ontwikkeling. Zo is er maar één: Hansen Tomas! 33 jaar. Zanger, pianist, liedjesmaker en tekstdichter. Produceren doet ie ook, schrijven voor andere artiesten net zo graag. Het liefst wat hij nu doet is zijn eigen muziek maken en spelen. Dat bewees hij al eerder met een paar grote hits en nu weer. Hij wordt al jong meegevoerd in het maken van muziek, krijgt het van huis mee. Beide ouders zongen in de kerk, vader speelde drums en gitaar, zijn oudste broer speelde in een bandje en zijn tweelingbroer zong. Dan moet het raar lopen wil je in zo’n familie geen gevoel en talent voor muziek ontwikkelen. Geïnspireerd door zijn muzikale omgeving ontwikkelt hij dat talent, speelt vanaf zijn 13e piano en gitaar. Zingt. Oefent dag en nacht. En slijpt aan een eigen sound.
“Ik heb geleerd dat je beter 2 of 3 dingen goed kan doen, dan denken dat je dat met 5 of 6 ook kan. Mijn zoontje is het mooiste wat er is. En in mijn muziek kan ik mijn gevoelens uiten, kan ik er mijn leven in kwijt Dat maakt mij zielsgelukkig, ik zou niets anders willen doen”.
Hansen Tomas was er qua showbizz al vroeg bij. Hij deed op zijn 15e mee aan het eerste seizoen van Idols en aan Popstars: The Rivals. 4 jaar later, 19 pas, scoorde Hansen zijn eerste joekel van een hit: 1000 en 1 Gedachten. Hij tekende zijn eerste platencontract in 2008 en werkte samen met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Zijn album ‘Stad & Land’ vloog de deur uit. Trad in het voorprogramma van Gerard Joling op. Was beste maatjes met Giel Beelen en zat aan tafel bij DWDD. Zijn naam was gevestigd en zijn ster rijzende. Maar de roem en alles wat daarmee samenhangt eiste ook zijn tol. Hansen sloeg een andere kant op, ging overal in mee en gleed af. Afkicken deed hij in een kliniek, hij zette de afgelopen jaren door en werkte aan een succesvol herstel. Muziek maken bleef hij onverminderd doen, maar op een lager pitje. Hij ging andere dingen doen, ging produceren, leerde de opnamekant van het vak, maakte commercials. Hansen werd vader en volwassen.
We zijn 12 jaar verder en Hansen Tomas is terug als nooit tevoren. Clean, zorgelozer en blijer en voor 100% gefocust op muziek, genieten dus. En ook super actief. Schreef en componeerde voor Tino Martin een gouden plaat en alsof hij nooit is weggeweest breekt hij weer door met zijn kenmerkende sound: Popmuziek met een R&B-randje – en een Nederlandse tekst. Natuurlijk maken ook zijn onweerstaanbare looks Hansen compleet!
Maar er is meer. Na zijn opvallende entree in de muziekwereld, kent hij de ups en downs van het artiestenvak maar al te goed en gebruikt hij nu zijn kennis en ervaringen in de muziekscene om jong talent te helpen ontwikkelen en te begeleiden. En ze te laten leren van zijn fouten en verkeerde beslissingen. Ze te helpen zich staande te houden in de soms knotsgekke muziek industrie. Hansen ontwikkelt samen met zijn management een programma waarmee hij langs popscholen, muziek- en DJ opleidingen zal toeren.
“Blijf bij jezelf is wat ik in die 10 jaar geleerd heb, maar vertrouw zakelijk gezien wel iemand die echt het beste met jou voor heeft. Zodat je daar samen mee kan optrekken. Iemand die zijn (artiestenmanagement)vak gewoon goed verstaat. Betrouwbaar is. Dat helpt je enorm”.
Twaalf jaar geleden scoorde hij als 19-jarige zijn eerste hit, daarna werd het stil. Maar Hansen Tomas is terug en voor 100% gefocust op muziek. Als songschrijver en producer voor anderen, maar vooral met een nieuwe eigen single: Wat Moet Ik Doen. Muziek was er altijd al in het leven van Hansen Tomas. Zijn ouders zongen in de kerk, zijn vader was drummer en gitarist, zijn oudere broer zat in een band en ook zijn tweelingbroertje zong. Hoewel niet met dezelfde passie als Hansen zelf; al vond hij die pas écht toen hij op zijn dertiende zijn eerste optreden deed. Tijdens het muziekexamen van zijn broer maakte hij voor 500 man zijn debuut. “Van buiten stoer, arrogant zelfs als ik erop terugkijk, maar van binnen ging ik uit m’n dak. Vanaf dat moment wist ik: dit wil ik vaker voelen.” De knop ging om: vanaf die dag maakte hij elke dag muziek. Leerde zichzelf, met een beetje hulp van zijn vader en broer, gitaar spelen en later ook piano. Vanaf zijn 15e begon hij mee te doen aan audities, en niet de minsten: aan die van het eerste seizoen van Idols, bijvoorbeeld. “Ik heb zelfs de dvd gehaald”, lacht Hansen, “maar dan als slecht voorbeeld. Niet met je ogen dicht zingen, zei de commentaarstem, en daar kwam ik in beeld!” Bij de volgende grote auditie, die voor Popstars: The Rivals, brak zijn gebrek aan danstalent hem op. Toen hij zich inschreef voor de zoektocht naar een nieuwe internationale popgroep, strandde hij om dezelfde reden. “Op het aanmeldformulier stond dat je moest ‘dansen en/of zingen’. Ik las alleen ‘of’, ging er heen en moest onvoorbereid dansauditie doen. Dat ze niet in tranen zijn uitgebarsten van het lachen, verbaast me nu nog. Ik heb later het filmpje teruggezien en het was beschamend…” Maar toch was het zaadje geplant. Het management bewaarde zijn nummer en belde drie jaar later, op zijn 18e verjaardag. Na nog even auditeren was het beklonken: de artiest Hansen Tomas zou Amerikaanse popmuziek gaan maken á la Gavin DeGraw en John Mayer, maar met Nederlandse teksten. Hansen tekende zijn eerste platencontract, deed mee aan writing camps en werkte met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Het resultaat was een eerste single, 1000 en 1 Gedachten, en een album, Stad & Land. Het was 2008 en Hansen werd flink gelanceerd: hij werd ‘geadopteerd’ door dj Giel Beelen en mocht optredens doen op de Uitmarkt, festivals als Paaspop en in het voorprogramma van onder meer Gerard Joling. “Ik heb voor drie man gestaan en voor 10.000 man”, zegt hij. Een tweede en derde single volgden. Die laatste, Beeld Zonder Geluid, was zelfs de aanleiding voor een trip naar Afghanistan om daar te spelen voor Nederlandse militairen, nadat het thuisfront zijn single had omarmd. Maar toen viel het stil. Zijn tweede album verscheen pas drie jaar na het eerste en werd nergens opgepikt. Zwaar teleurgesteld draaide hij de muziek de rug toe en belandde als verkoper in een kledingwinkel. Ondanks het feit dat hij erna toch weer terecht kwam in een studio waar hij werkte aan jingles voor radiozenders (“Coen & Sander en Ruud de Wild draaien ze nog steeds”), raakte zijn leven steeds verder in een neerwaartse spiraal. Zakelijk maakte hij er een puinhoop van, zegt hij eerlijk, en ook privé liep het spaak. Maar sinds vorig jaar heeft Hansen zijn leven weer de juiste kant op kunnen draaien - en de muziek volgde. Hij begon met het geven van muziekworkshops op scholen en schreef nummers voor anderen: bekende namen als Tino Martin, John West en Wesley Klein namen zijn liedjes op en scoorden ermee. Nu is het weer tijd om zelf op de voorgrond te treden. Een nieuwe publishing deal én een platencontract zijn getekend en de eerste nieuwe Hansen Tomas-single is daar: Wat Moet Ik Doen, een nummer over hartenpijn, maakte hij met producer Tim Boomsma. Qua sound ligt het in de lijn van waar hij in 2008 mee doorbrak. Amerikaans aandoende popmuziek met een R&B-randje - en een Nederlandse tekst. Want hoewel hij artiesten als Chris Brown en JAY-Z tot zijn invloeden rekent, zingt Hansen toch het liefst in zijn moerstaal. “Dat voelt natuurlijker. In het Engels verdwijn ik tussen de vele artiesten, terwijl ik het idee heb dat ik er in het Nederlands wél tussenuit spring en iets maak wat er nog niet was.” Radioplaten wil hij maken, want het gevoel toen Giel Beelen destijds voor het eerst zijn single draaide, smaakt nog steeds naar meer. “Het lijkt me zó vet om ergens te rijden en in een andere auto iemand te zien die mijn liedje heeft opstaan”, geniet Hansen al bij voorbaat. Voortaan bepaalt hij alles zelf: wat hij maakt, hoe hij klinkt, wat hij draagt aan kleding. “Dit ben ik en als mensen het tof vinden: gaaf. Vroeger wilde ik beroemd worden, nu wil ik gewoon lekker muziek maken. Als songschrijver en producer voor anderen én voor mezelf. En deze keer ga ik er écht van genieten. Plannen genoeg: ik wil in het voorprogramma van elke artiest in Nederland, om maar lekker te kunnen spelen. En dan over een jaar of drie in een uitverkocht Ziggo Dome staan…? We gaan het zien.” Het begin is er in ieder geval: 26 juni komt zijn nieuwe single ‘Wat Moet Ik Doen’ uit.
Nieuwe single Hansen Tomas is ‘De Bom’
“[…] In mijn muziek kan ik mijn gevoelens uiten, ik kan er mijn leven in kwijt. Dat maakt mij zielsgelukkig, ik zou niets anders willen doen”.
12 jaar na het succes van ‘1001 gedachten’ is Hansen Tomas terug als nooit tevoren. Zorgelozer en blijer en voor 100% gefocust op muziek, genieten dus. Het afgelopen jaar is hij actief geweest met het schrijven en componeren voor o.a. Tino Martin, wat hij onlangs bekroond werd met een gouden plaat. Maar, Hansen Tomas is niet alleen voor anderen druk in de weer geweest. Ook voor zijn eigen muziek is de tijd weer rijp.
Zijn carrière begon al op jonge leeftijd. Muziek kreeg hij er met de paplepel ingegoten: in het gezin van Hansen Tomas had iedereen een aandeel in muzikaliteit. De professionele carrière van Hansen kreeg een enorme boost na zijn hit ‘1001 gedachten’. Hij werkte samen met bekende namen als Alain Clark, Tjeerd Oosterhuis en Han Kooreneef. Als 19-jarige was hij beste maatjes met Giel Beelen en zat hij aan tafel bij DWDD.
Maar de roem en alles wat daarmee samenhangt eiste ook zijn tol. Hansen Tomas sloeg een andere kant op, ging overal in mee en gleed af. Muziek maken bleef hij onverminderd doen, maar op een lager pitje. Hij ging andere dingen doen, ging produceren, leerde de opnamekant van het vak, maakte commercials. Hansen Tomas werd vader en volwassen.
Nu, gesterkt met een label en een nieuw management is het alsof hij nooit is weggeweest en wil hij weer doorbreken met zijn kenmerkende sound: Popmuziek met een R&B-randje – en een Nederlandse tekst. Zijn nieuwe single ‘De Bom’ is 100% Hansen, precies zoals hij het zou willen. Als allround muzikale manus van alles - zingen, produceren, bespeelt meerdere instrumenten- heeft hij het zelf geschreven en geproduceerd.
“Soms bereik je in een relatie het punt dat het niet meer vanzelf gaat en je langs elkaar heen leeft... De meeste mensen kiezen er dan voor om er mee te stoppen. Deze song gaat over dat moment en dat je je afvraagt of je nog 1x alles ervoor over hebt om ervoor te vechten of dat je alles weggooit.”
Hansen Tomas deelt zijn ervaringen in de industrie tegenwoordig met jong talent in de muziekscene. Samen met zijn management ontwikkelde hij een programma waarmee hij langs popscholen, muziek- en DJ -opleidingen zal touren.
“Blijf bij jezelf is wat ik in die 10 jaar geleerd heb, maar vertrouw zakelijk gezien iemand die echt het beste met jou voor heeft. Zodat je daar samen mee kan optrekken. Iemand die zijn (artiestenmanagement)vak gewoon goed verstaat. Betrouwbaar is. Dat helpt je enorm”.
Hij droomt nog van dat volle stadion, een spot op hem achter de piano, iedereen die luidkeels meezingt, kippenvel! En een duet met Willem - Willy - De Bruin van The Opposites, dat zou pas vet zijn. Een artiest die zichzelf is, niet omkijkt in wrok, geleerd heeft van zijn fouten en gepassioneerd bezig is met zijn muziek.
Zijn nieuwe single ‘De Bom’ komt 19 februari 2021 uit.
Hard To Get
…oftewel ‘doen alsof je moeilijk om te krijgen bent’ om zo iemand helemaal gek van je maken. Hansen Tomas; “Ik houd ook wel van dit spelletje…, maar op een gegeven moment is wel het klaar, daar gaat mijn nieuwste nummer over”.
Twaalf jaar lang hield hij zich op de achtergrond, maar in 2020 besloot Hansen Tomas weer op de voorgrond te treden en de spotlights weer op te zoeken. Eigenlijk is er niets liever dat hij doet dan zingen, muziek maken, op het podium staan met een meezingend publiek dat galmt in de verte.
Over het hoe en waarom hij 12 jaar lang níet deed wat hij het liefste doet, vertelt hij tegenwoordig aan studenten van muziekopleidingen. In deze masterclass geeft de singer-songwriter een intieme kijk in zijn leven. Zijn boodschap: leer van mijn levenslessen.
Die lessen kwamen soms hard aan, maar inmiddels is Hansen Tomas er weer helemaal bij. Met twee singles Wat Moet Ik Doen en De Bom, én een groeiend TikTok profiel is het tijd voor nog meer leven in de brouwerij.
Upbeat, ‘s zomers, dansbaar en ongelofelijk catchy. Met ‘Hard To Get’, laat Hansen Tomas weer zijn unieke Nederlandse popsound horen, zoals alléén hij dat kan, want Hansen doet alles zelf. Van tekst tot sound en zelfs productie. Hansen is singer-songwriter .
“Het lijkt simpel; doen alsof je moeilijk te krijgen bent, maar dat is het niet. Hard to get spelen vereist finesse, de juiste timing en de perfecte balans. Het is eigenlijk een soort van kunst. Leuk…? Zeker niet altijd”
Hard To Get is vanaf 25 Juni te downloaden via de bekende streamingsdiensten en via deze link https://ffm.to/hardtoget
Hansen Tomas verslaat zijn eigen monsters
En maakt hiermee zijn comeback met eerste persoonlijke plaat ‘Monsters’
Hansen Tomas heeft in tien jaar tijd zowel de pieken en de dalen van het artiestenleven aan den lijve ondervonden. Van de weg naar de top met veel hits en nationale bekendheid. Maar ook de strijd met de extreme druk om te presteren, de drugs en het daaropvolgende verval. De afgelopen jaren heeft hij hard gewerkt aan zijn herstel om weer te kunnen doen wat hij het liefste doet: muziek maken. Met zijn nieuwe single Monsters brengt Hansen Tomas zijn eerste persoonlijke plaat.
Met de single Monsters geeft Tomas zich helemaal bloot. “Het liedje Monsters kwam heel natuurlijk. In een schrijfsessie vertelde ik aan één van de auteurs waarom ik de afgelopen jaren off the radar was en dat ik iedere dag, elke keer opnieuw, het gevecht aanga met mijn verleden en dat ik mijzelf soms in lastige situaties begeef. Monsters is daarom voor mij een soort overwinning op de afgelopen jaren. Ik ben trots dat ik er weer sta en de monsters aan het verslaan ben!”, liet de zanger weten. Het nummer is samen met Oliver de la Rosa en Leon Sherman geschreven.
Door wat Hansen heeft meegemaakt als mens en artiest weet hij als geen ander wat voor gevaren er op het pad liggen van beginnende artiesten. De verlokkingen, de foute adviseurs en de verkeerde keuzes. Deze ervaring wil hij graag delen. Zijn missie is om jonge talenten door zijn bijzondere verhaal te gidsen en ze te laten leren van zijn fouten en verkeerde beslissingen. Samen met zijn management heeft hij een programma ontwikkelt waarmee hij langs popscholen, muziek- en dj-opleidingen zal toeren. “Ik ben vastberaden om jonge talenten te behoeden voor het maken van verkeerde keuzes. Daar weet ik als ervaringsdeskundige inmiddels wel het nodige van. Als je jong bent en er komt van alles op je af moet je stevig in je schoenen staan. Ik weet hoe dat voelt en lever graag mijn bijdrage om jonge artiesten te helpen,” aldus Hansen Tomas.
Monsters is vanaf 01-10-2021 te beluisteren via de bekende streamingsdiensten.